~*~ MISI MENYELAMATKAN RM100 ~*~

Showing posts with label misi selamatkan RM100. Show all posts
Showing posts with label misi selamatkan RM100. Show all posts

Monday, November 2, 2009

99HTN-day 2: Confession

memang ku tak sentuh barang sebutir nasik....

tapi.......

ni adalah hari kedua aku membantai KFC as my dinner...

ku beli yg 2pieces tu je...dilawankan plak ngan air milo...

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...mana la berat nak turun cenggini gaya....

aku try, sedaya upaya, untuk tak beli ayam goreng today...

tapi....









hari ni ada paso malam!!!!!!aku salu beli ayam goreng yang seketol sehengget lima kupang tuh!!!!!!!!!!

Sunday, November 1, 2009

99HTN-Day 1


Fuhhhhh...
Bangun2 pagi,terus melompat atas penimbang berat....
Sorry ye tuan penganjur,kamera henpon jer ni....Tapi leh nampak berat tu kira ok la kan?
Maafkan atas ketidaklawaan ibu jariku juga...Dulu kakiku ada bunion,after a while,dah kecut, hasil akhirnyer,jadi la macam dalam gambo tuh....
Untuk gambar full,akan ku kasik ke email ye....
Gambar ni pon akan ku emailkan jugak....

Friday, October 30, 2009

Tadaaaa....

Disebabkan ku nak join 1 contest nih,maka ku unprivatekan blog ni....

Tapi terpaksalah gigih mendelete mana yang tak patut,nasib la ni blog yang kira baru lagik,ihiks...

Nantilah,ada masa,ku makeupkan semula blog ni yer...

Thursday, October 15, 2009

O type???

Source: Dr. Lam

Type Os thrive on intense physical exercise and animal protein. Unlike the other blood types, Type Os muscle tissue should be slightly on the acid side. Type Os can efficiently digest and metabolize meat because they tend to have high stomach-acid content. The success of the Type O Diet depends on the use of lean, chemical-free meats, poultry, and fish. Type Os don't find dairy products and grains quite as user friendly as do most of the other blood types.

The initial weight loss on the Type O Diet is by restricting consumption of grains, breads, legumes, and beans. The leading factor in weight gain for Type Os is the gluten found in wheat germ and whole wheat products, which interferes with insulin efficiency and slow down metabolic rate. Another factor that contribute to weight gain is certain beans and legumes (lentils and kidney beans) contain lectins that deposit in the muscle tissues making them less "charged" for physical activity. The third factor in Type O weight gain is that Type Os have a tendency to have low levels of thyroid hormone or unstable thyroid functions, which also cause metabolic problems. Therefore it is good to avoid food that inhibits thyroid hormone (cabbage, brussels sprouts, cauliflower, mustard green) but increase hormone production (kelp, seafood, iodized salt).

Several classes of vegetables can cause big problems for Type Os, such as the Brassica family (cabbage, cauliflower, etc.) can inhibit the thyroid function. Eat more vegetables that are high in Vitamin K, which helps the clotting factor which is weak in Type Os. The nightshade vegetables can cause lectin deposit in the tissue surrounding the joints.

Because of the high acidity stomach, Type Os should eat fruits of alkaline nature such as berries and plums..

Type Os should severely restrict the use of dairy products. Their system is not designed for the proper metabolism. If you are a Type O of African ancestry, you should eliminate dairy foods and eggs altogether.

Erk..so kena buat hi-protein diet ke nih???kang tinggi kolestrol ler pulok..aduhai....

Sunday, October 11, 2009

Geminian??

GEMINI (21 May - 20 June) (Sumber:Sini)

Diet Personality
Geminis are the lucky ones when it comes to diet and weight loss. They often have a fast metabolism which means they burn calories quickly and, as result, lose weight fast. Geminis love change, so starting a new diet plan will not worry them. However, Geminis do want fast weight loss and quickly get bored with a diet that does not produce rapid results. Since quick weight loss (i.e. fat loss) is an illusion, this can cause problems for the Gemini dieter!

Diet Strengths
Geminis have many positive qualities that help them to diet. They love change and a new diet will inspire Gemini to lose weight. Their optimistic nature means that once they know how to lose weight they will embrace the idea and expect to succeed. The sceptical Gemini will not be fooled by fad diets and promises of instant weight loss. Geminis chances of success are increased by examining a weight loss diet plan carefully before deciding to try it.

Diet Weaknesses
But Geminis fickle nature can make sticking to a diet very difficult. The impractical Gemini will find it hard to cope with a diet plan that is too complicated. Also, Geminis can become obsessed with fast weight loss and may weigh themselves several times a day. Unless they lose weight fast and see quick results Geminis become bored with their diet and give up.

Weight Loss
PotentialGeminis weight loss potential is excellent provided they curb their impatience. Geminis optimism means they are not distracted by having a bad day on their diet. Once Gemini decides to make a serious commitment to a weight loss diet and exercise program they quickly lose weight.

But, kat sini plak....

The air signs, Gemini, Libra and Aquarius, have little trouble losing weight because they have so much nervous energy. They tend to go on way-out fad diets, however, and that’s a weakness. They need to keep a diary of everything they eat in order to benefit from a diet weight loss program.

Haihhhhhhhhhhh

Saturday, October 3, 2009

tersentak kejap...


Kira-kira 90 peratus masalah kesihatan berpunca daripada makanan yang mengakibatkan sistem pertahanan badan menjadi lemah.Badan kita membabitkan kira-kira 60 trilion sel kecil termasuk sel darah, lemak, otot dan kulit. Pengumpulan toksik menyebabkan sel ‘demam’ dan akhirnya berlaku pelbagai masalah kesihatan.

Antara sumber bahan toksik ini ialah:
  • Makanan berasid

  • Terlalu banyak mengambil ubat moden

  • Terlalu banyak lemak

  • Kolesterol

  • Pencemaran alam sekitar

Untuk menjadi sihat, Dr Lim menyarankan enam panduan iaitu:
  • Bertukar kepada jenis makanan yang menyihatkan

  • Buat perubahan secara perlahan-lahan; satu persatu

  • Fahami kesan detoksifikasi (penyingkiran toksik dari badan)

  • Laksanakan amalan pemakanan yang baru ini dengan yakin

  • Mulakan bersenam

  • Kuatkan pegangan rohani (keagamaan)

Untuk sihat, pemakanan kita harus mengandungi 80 peratus makanan bersifat alkali dan 20 peratus lagi makanan bersifat asid bagi meningkatkan daya ketahanan badan.


Komposisi makanan yang disarankan ialah 60 peratus sayur-sayuran, 20 peratus buah-buahan, 10 peratus sumber karbohidrat dan 10 peratus lagi protein (lebih baik jika protein tumbuh-tumbuhan).


Makanan yang dianggap beralkali:

  • Sayur-sayuran segar

  • Buah-buahan segar

  • Bijirin (milet)

  • Kekacang dan produk kekacang

  • Jus buah segar

Makanan yang dianggap berasid:

  • Bijirin (beras perang, beras putih, gandum, oat)

  • Daging

  • Makanan laut

  • Ayam

  • Telur

  • Sayur-sayuran dan buah-buahan awet

  • Makanan dihasilkan daripada karbohidrat (roti, mi, biskut)

  • Makanan yang banyak menggunakan gula putih (ais krim, coklat, makanan dalam tin, sos)

  • Minuman contohnya susu diproses, dadih, kopi, minuman ringan dan berkarbonat

  • Susu dan produk tenusu

  • Bahan masak (bawang merah dan putih, halia, minyak haiwan dan lada)

Dr Lim berkata, pemakanan sihat boleh dilakukan secara perlahan-lahan dan berperingkat.


Antara perubahan mudah yang boleh dilakukan ialah:

  • Makan beras perang menggantikan beras putih. Bukan semua orang boleh menerima rasa beras perang. Jadi, anda boleh memasukkan sedikit (segenggam) beras perang ke dalam beras putih. Tambah kuantiti beras perang selepas satu tempoh tertentu. Kaedah ini bertujuan membiasakan lidah anda sekeluarga dengan rasa beras perang.

  • Ganti roti putih dengan roti gandum mil penuh (berserat)

  • Guna garam laut untuk menggantikan garam putih

  • Guna gula perang, madu atau molases bagi menggantikan gula putih. Gula putih dikatakan antara penyebab utama yang boleh melemahkan daya ketahanan badan.

  • Elak penggunaan monosodium glutamat (MSG)

  • Kurangkan penggunaan sos soya dan sebarang sos lain kerana ia mengandungi banyak garam

  • Kurangkan pengambilan daging, ayam dan telur; lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Ini kerana ayam dan daging mengandungi terlalu banyak protein dan lemak. Ayam pula mengandungi banyak antibiotik dan hormon pembesaran supaya anak ayam yang diternak boleh dipasarkan dalam tempoh 32 hari saja!

  • Hentikan mengambil makanan yang mempunyai pewarna dan perasa tiruan

artikel penuh leh la dibaca di: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Sunday/Sihat/20090509211022/Article/print_html


hurm,no wonder la aku senang sakit (ditambah pulak asek tak habiskan antibiotik)...


sekarang ni,kena la aku transform menjadik vegetarian...erk,aku makan jer sayur n buah, tapi kalau sampai 60% dari meal harian tu adalah sayur,aku blank kejap....apa ke benda sayur yg nak ku hadap hari2...haiyoooooo....

Friday, October 2, 2009

Losing weight challenge

credit to:google

Beberapa hari yang lalu,ku telah dicabar oleh sorang budak ni, utk turunkan berat badan sebanyak mungkin.. DUE DATE: 28 JANUARI 2010

Saper yang kalah,kena bagi RM100 pada pemenang...Urghhh..tak sanggup aku nak sedekahkan RM100 camtu je kat budak annoying tuh!!!

Tapinyer,disebabkan stress,aku asek nak munching jer..perut aku asek lapar je...camno ni???!!

Setiap kali jumpa aku,mesti dia komen perut buncit aku ni la,peha drumstick aku ni la...

Aku tau,di sini la aku patut gunakan skill ignorant,masalahnya aku tak belajar pon lagik skill tuh...

Dan,pada aku,juz look at the bright side je la kan...

Aku nak makan ayam penyet wong solo dulu, nanti pastu baru la aku pikirkan apa yang aku nak buat demi menyelamatkan duit aku dari pergi ke mamat annoying tuh!!! Tak rela sangat2 nak sedekahkan RM100 kat org camtuh...!!!

Tapinya, sampai saat ni, aku masih takder usaha utk menyelamatkan RM100 ku itu =(

Aku menten makan macam biasa,aduhai....

Macam2 recommendation aku dapat...herbalife la, JDM5 la,Mustika Ratu pon ada jugak yg promotekan,ekekek...

Dah tu plak,ada yg soh g London weight management la,mayfair la,unisense la,marie france la...haiyoooooo

Tapinya,nak wat macam mana...aku tergolong dalam golongan berpendapatan rendah...pendek kata takdok RM ='(

So,kesimpulannyer,aku kena la berusaha mengikut cara org takdok RM ='(